keskiviikko 12. elokuuta 2015

Autolla ajetaan varo varovasti...♪♫♪

Tää on varmasti ongelma kaikkialla mutta erityisesti Vaasalla on huono maine mitä tulee toisten huomioimiseen liikenteessä.  En koskaan luota että auto hiljentää suojatien kohdalla vaan odotan merkkiä esim. käden heilautusta ja kiitän heilauttalla kättä myös ja oon opettanut Akunkin moikkaamaan kiitoksesksi autoilijalle.

Helpompaa ja jouhevampaahan olisi tietysti vaan mennä suojatien yli jos auto ei nyt aivan kohdalla jo oo mutta mun kokemuksen mukaan se on hyvin vaarallista. Tässä meidän vieressä menee tie jossa on 50 rajoitus mutta yleisesti siinä ajetaan n.70. Meidän tieltä on usein vaikea liittyä autolla tähän tiehen koska siinä kohdilla on mutka ja kaikki tulee kun tuulispäät sieltä nurkan takaa.. Tähän lähelle on tehty muutama liikenteen jakaja ja yksi töyssykin pahimpaan kävellen ylitys kohtaan, varmaankin vähän hidastamaan mutta enpä tiedä.. Kaivoin reilu vuoden takaa mun face päivityksen, olin tuolloin siis viimesillä raskaana.

"Kyllä meni tänään hermo! Oltiin kävellen ylittääs suojatietä ja meidän revohkaa ei tosiaan voinu olla näkemättä.. Mulla oli Aku ja Touho ja vielä kärryt siinä vaikka Aku kyllä käveli, sitte oli Nadja, Mimosa kärryissä ja Onni kävellen. Katoin että sen verran kaukana tuli harmaa pikku yaris vaalea naikkonen kuskina että uskallan lähtee SUOJATIELLE. Siinä vaihees ku kärryt oli jo tiellä ja minäkin niin tajusin että ei se jumalauta pysähdy.. peruutin nopeeta ja tyylikkäästi näytin keskarii, tietty. Se muija heristi meille NYRKKIÄ! En muista koska ois ollu noin raivo-apina fiilis..."


Näin, ja näitähän riittää. Siksi mä odotan "lupaa" autoilijalta. Itse kun liikun autolla otan hyvin kevyen liikenteen huomioon ja näytän jo ajoissa kädellä että voi mennä suojatien yli. Perus tilanne on että mulla on esim. Aku pyörällä, Iivolla kärryissä ja Touho remmissä. Auto tulee reipasta ylinopeutta joten jään tien sivuun odottaan, kohdalla se tekee äkkijarrutuksen ja huitoo hermona että mee nyt jo yli. Aivan kun mun olis pitänyt lukea sen ajatuksia! Oon aika monesti joutunut peruuttamaan suojatieltä takasin jopa äsken kuvailemani "yhdistelmän" kanssa ja auto on oikeasti vaan huristanut ohi tuhatta ja sataa. Kerran mä säikähdin oikeen tosissaan ja huusin "jumalauta saatana" jne... Ei näitä parhaimpia hetkiäni kun huomasin että vieressä oli n.5v tyttä mummonsa kanssa...

Nyt kun koulutkin on taas alannut niin aivan hirvittää  :(  Tosin syksyisin huomaa selvän parannuksen joka sitten kyllä unohtuu talven liukkaiden saavuttua..

Mä melkein liikutuin viime viikolla kun pysähdyin pyöräkärryn kanssa tien sivuun ja paikallisliikenteen bussi hiljensi jo kaukaa ja päästi mut menemään tien yli. Kerta se on ensimmäinenkin, oikeesti lämmitti mieltä  :D  Tosin mä melkein liikutuin kun pikku kakkosesta tuli Urpo ja Turpo, mu pikkuvelit katsoi sitä lapsena  ♥

Onko muilla hurjia kokemuksia kävellen/pyörällä liikenteessä?

6 kommenttia:

  1. Kun itselläkin on noita muksuja, niin aina hidastan tai pysähdyn suojateillä. Olisin luulut ja toivotnut, että kaikki tekee niin.
    Mun Micko (täälllä maalla) todisti viime vuonna, kun yksi n. 14 v tyttö juoksi auton alle. Tyttö kuunteli musiikkia ja kääntyi auton alle suoralla tiellä:( Onneksi auto ajoi ehkä 30 km/h ja tytölle ei sattunut mitään fyysistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole itsestään selvää että kaikki hidastaa/pysähtyy, ikävä kyllä :( Oon kans kerran nähnyt kun kaksi teinityttöä juoksi tielle katsomatta ja toista töytäisi auto, onneksi ei käynyt kuinkaaan. Kyllä lapsillekkin täytyy opettaa varovaisuutta, onneksi koulussakin opetetaan :)

      Poista
  2. Joo näitä tilanteita kyllä on ja tulee! Ja nyt vielä pikkuset koululaiset liikenteen seassa <3
    Ja muistan kyllä elävästi tuon tilanteen ja sun keskarihermarit! Mä vissiin haavi auki hoomoilasena vaan tsiigailin.. Oli kyllä räikeetä käytöstä siltä autoilijalta :(

    VastaaPoista
  3. Niin ajankohtainen juttu, etenkin nyt kun pieniä koululaisia liikkuu yksin kaduilla. Minusta myös käynnissä oleva "sinä teet suojatien"-sisältää hyviä ja mieleenpainuvia lauseita. Suojatie on sopimus yhteisestä kunnitoituksesta! Meidän lähistöllä autoilijat yleensä hidastavat aina kun liikkuu vaunulla MUTTA kun pieni lapsi on liikkeellä esimerkiksi polkupyörällä saa kyllä olla erityisen tarkka tien ylitysten kanssa..

    VastaaPoista
  4. Täälä ei kyllä voi luottaa että suojatien yli pääsee turvallisesti :/ Tuntuu että aina kun lähtee Vaasasta niin liikenne sujuu joka puolella muualla paremmin :D Tiedä sitten.. p.s Tykkään asua Vaasassa ;D

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ♥