sunnuntai 28. elokuuta 2016

Minkälainen keskustelija olet?

Ootko koskaan miettinyt minkälainen keskustelija olet? Oletko se dominoiva osapuoli vai kuuntelija vai sellainen tasapuolinen keskustelu kumppani?

Minä tykkään jutella erilaisten ihmisten kanssa aina kun vaan tilaisuus tulee (seuran kipee kotiäiti moi), aiheet voi olla ihan laidasta laitaan. Joskus mukava jutustelu ihan vaikka säästäkin kelpaa, tietysti mukavampi jos voi rauhassa uppoutua keskustelemaan ihan kunnon aiheesta. Mulla on semmoinen huono tapa että puhun herkästi päälle, vaikka kuinka yritän hillitä itseäni niin se on tosi vaikeaa. Toinen on se että ehdotan mielelläni sanoja jos toinen "hakee sanaa", sekään ei varmaan aina tunnu ihan kivalta..

Entä sitten liian suorasukaiset kommentit? Voiko mitä tahansa laukoa koska se on mun mielipide vai onko se tylyä? Mä oon sitä mieltä että voi keskustella rehellisesti ja samalla myös ottaa toisen tunteet huomioon. Arvostan rehellisyyttä, enkä missään nimessä halua kuunnella ainakaan läheiseltä ihmiseltä mitään joo joo juttuja vaan aitoja mielipiteitä vaikka olisinkin itse eri mieltä. Oon itse aika suorasukainen ja myönnän että joskus on mennyt ylikin, mutta se on asia jonka tiedostan ja teen töitä itseni kanssa tämän(kin) asian suhteen.


Tämä viikonloppu hujahti töiden merkeissä eli jäi huvilakauden päättäjäiset juhlistamatta mutta eipä meidän huvilakausi tähän lopukkaan :) Huomenna alkaa Palosaaren kirppiksen ja Blogivaasan toinen yhteistyöviikko ja tällä viikolla sitten löytyy minunkin pöytäni (linkkin edelliseen postaukseen aiheesta).  Laitan vielä illalla tai huomenna vähän kuvia että mitä olen viemässä myyntiin jos sieltä vaikka löytyisi jotain mikä kiinnostaa. Hyvät sunnuntain jatkot :)

♥ Nora


8 kommenttia:

  1. En tiedä olenko dominoiva, mutta ainakin paljon äänessä :D Keskustelussa pyrin etsimään eri näkökantoja ja tuoda niitä esiin. Kerron varmasti oman mielipiteeni ja yritän sen kertoa totuutta muuttamatta, mutta myöskin toista osapuolta loukkaamatta. Tykkään keskustella, mutta kaikkien keskustelukumppaneiden kanssa se ei vaan onnistu, kuten vaikka mun miehen. Hän kun vastaa jos kysytään ja jos kysyn millainen talo oli hän saattaa vastata kiva tai sokkeloinen tai avara. Pointtina kuitenkin siis se, että hän vastaa (mielellään yhdellä sanalla) vain kysyttyyn kysymykseen ja siihen se sitten jääkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhah :D miehet. Mä tykkään myös pohtia asioita eri näkökulmista kuin vain omasta tai "siitä oikeasta".

      Poista
    2. Ehkä se vaan on luontaisempaa naisille käydä keskusteluita, kääntää ja vääntää asioita ja koittaa löytää uusia kulmia. Onhan miehetkin keskustelijoita, mutta mä silti uskallan väittää ettei heissä ole yhtään niin paljon keskustelijoita, kuin naisissa :D

      Poista
    3. Saattaa tosiaan olla että yleensä ottaen naiset on puheliaampia kuin miehet mutta jos pääsee hyvään keskusteluun miehen kanssa joka puhuu vähän monisanaisempiakin lauseita, se on ihan mielenkiintoista koska näkökulmat saattaa olla hyvinkin erilaisia :)

      Poista
  2. Hmmm.. Mielenkiintoinen kysymys! Minä olen usein se joka puhuu porukassa jos on hiljainen tauko! Mutta jos juttu luistaa porukassa voin hyvin olla kuunteleva osapuoli. :) Joskus olen kovaääninen, etenkin silloin kun puhutaan jostain minulle tärkeästä asiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoisin kyllä ettet sinäkään mikään seinäruusu ole ;D Mulle itselle käy aika harvoin niin etten pääse keskustelun ytimeen mukaan, paikalla täytyy olla kyllä useampi hyvin dominoiva persoona että minä luovutan osani keskustelusta :D

      Poista
  3. Paljon äänessa ja, jos aihe on sellainen, josta todellakin tiedän paljon niin sit saatan olla dominoivakin! Osaan kyllä sulkea suun ja antaa toisilekkin puheenvuoroja =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehheh :D Joskus on kyllä vaikea olla hiljaa mutta eihän siitä keskustelusta tulisi mitään jos vaan yksi papattaa :D

      Poista

Kiitos kommentista ♥