torstai 5. lokakuuta 2017

Bulgariassa lasten kanssa

Upea aallonmurtaja White Lagoon beach hotellin edustalla

Oli ihan paras loma, ei voi taas muuta kuin hehkuttaa! Lähdettiin matkaan taas sillä periaatteella että halutaan vaan olla rennosti yhdessä koko perhe koko viikko ilman mitään kokkailuja, tuskailuja tai varsinkaan siivoamista.

Kohteeksi valikoitui siis lapsiperheiden suosima all inclusive hotelli White lagoon beach Bulgarian Balchikissa. Varattiin melko iso huoneisto ihan koska haluttiin taata kaikille unirauha. Huoneisto oli kahdessa kerroksessa, ylhäällä kaksi makuuhuonetta sekä kylpyhuone ja alhaalla iso olkkari levitettävine sohvineen sekä keittonurkkaus joka oli kyllä meille koristeena ;D

Yöllä kun saavuttiin oli säkkipimeää ja hyvä niin sillä bussi kiisi hurjaa vauhtia kapealla tiellä ja näin vain välillä ikkunasta valoja kaukana alhaalla eli korkealla oltiin.. Lapsista vain Aku oli hereillä bussimatkan ja sisäänkirjautumisen, Mimmi nukkui manducassa ja Iivo jatkoi unia rattaissa heräten vasta aamulla hotellin sängyssä. Iivon ilme oli kyllä ihan priceless kun aamulla heräsi ja katseltiin maisemia huoneen parvekkeelta. Balchikissa oli juuri ollut ukkosmyrsky mikä tarkoitti sitä että meille piisasi aurinkoa koko viikon! Voi sitä ihanaa lämpöä ♥ Viileän kesän jälkeen tuntui aivan uskomattoman hyvältä kun oli niin lämmin ettei kesken uinnin tarvinnut tulla lämmittelemään vaan pikemminkin vilvoittelemaan varjon alle.

Hotellin alueella oli vesiliukumäkiä ja niissä me vietettiinkin suurin osa päivistä. Liukumäkien altaan vesi oli sen verran matalaa että Aku, joka osaa jo vähän uida, pystyi liukumaan itsenäisesti ilman kellukkeita ja Iivokin kulki itse kellukkeiden kanssa niin että meistä toinen oli aina ottamassa vastaan ja toinen oli tietysti Mimmin kanssa varjossa.

Lisäksi hotelli sijaitsi suoraan rannalla ja meressäkin käytiin joka päivä sukeltelemassa simpukoita ja hienoja kiviä. Tämä olikin meille kaikille ensimmäinen kerta Mustanmeren rannalla! Tuntui oudolta kun horisontissa ei näkynyt yhden yhtä saarta. Aallot oli välillä aikamoiset aallonmurtajasta huolimatta ja pojilla olikin molemmilla meressä uidessa kellukkeet vaikka ranta oli pitkään matala.

Mimmikin pääsi Mustaanmereen varpaita kastelemaan ♥ Vaikka enimmäkseen Mimmi loikoili varjossa aurinkotuolilla kuin mikäkin lady. Reissussa Mimmi ei tainnut nukkua kertaakaan edes tuntia putkeen päikkäreitä mutta torkkuili sitten rattaissa siinä sivussa. Eihän Mimmi kotonakaan usein nuku pitkään kerrallaan mutta hän on aina iloinen niin se ei haittaa, ja yöt hän nukkuu.

Pojat poimi äitille kukkia ♥
Meidän huone/huoneisto oli tosi hyvällä paikalla, merinäköala ja lyhyt matka sekä altaille että uimarannalle. Lasten klubi oli myös ja Aku osallistuikin toimintaan sekä minidiskoja oli useita päivän aikana, jopa allasdisko!

Meidän terassilta

Mustanmeren aarteita.. Meille kotiin kantautuikin pussillinen kiviä ja simpukoita :D
Onneksi matkapakettiin kuului 10kg ylimääräistä per laukku.

Ja ne ruuat.. Voisi luulla että kun viikon mättää ravintolaruokaa joka aterialla, olisi aikamoinen kinkeripossu fiilis mutta ei. Ruuat oli tuoreita, raikkaita, hyvin kasvispainoitteisia ja aina paljon hedelmiä tarjolla. Joka makuun toki löytyi vaihtoehtoja, itsehän söin joka aamu vastapaistettuja vohveleita suklaalevitteellä.. ja tietysti niitä hedelmiä.

Iltaohjelmat oli ihan huippuja ja mikä parasta, ei liian myöhään. Lähes joka ilta illallisen jälkeen käytiin katsomassa ohjelmanumero ja siitä sitten nukkumaan, popparia sai ostaa ja juomat tietty all inclusive :)

Viimeisenä päivänä käytiin tutustumassa Varnan kaupunkiin mutta muuten hotellin alueella riitti meille monipuolisesti tekemistä, kävin mä jopa pari kertaa vesijumpassakin.

Lopuksi vielä itse matkoista. Lennothan lähti Helsingistä jonne me ajettiin autolla. Lentoparkista pääsi kätevästi bussilla kentälle ja menomatka sujui muutenkin hyvin. Matka oli Tjäreborgin kautta ja lentoyhtiö Thomas Cook. Lennot meni tosi mallikkaasti, oltiin jopa etuajassa paluu lennolla! Suomenkielinen henkilökunta oli kiva vaikka ei mua haittaisi muunkaan kielinen, otettiin paluumatkalle ruuat ja ne kyllä upposi mulle, Amille ja Akulle. Iivo nukahti varmaan ennnekuin kone edes nousi :D Kukaan meidän lapsista ei pidä lentämistä pahana enkä itsekään enää jännitä kuten joskus. Varmaan kun ei paljon kerkeä ajatella omia fiiliksiä kun on kolme lasta mukana.

Mutta kyllä kannatti taas säästää ja lähteä, näitä yhteisiä muistoja vaalitaan pitkään ♥

♥ Nora

1. Hei! Olipa kiva lukea postaus koska mietimme ko hotellia ensi kesäksi :) pari kysymystä, jos jaksat vastata!
    Onko AI kuinka monipuolinen? Saako juomia viedä esim huoneeseen? Onko lapsille omaa pöytää?
    Onko teineille omaa ohjelmaa ja pääseekö rattailla kulkemaan alueella?
    Ja vielä, mebittekö taksilla Varnaan? Saako kuinka helposti tila-autoa ja oliko minkä hintaista? Käsittääkseni ko hotellualueella osataan hinnoittelun jalo taito :D

1. Voi kuinka kiva sattuma :) Mun mielestä ruoka oli tosi monipuolista, oli terveellistä ja ei niin terveellistä :D Aamiainen oli aika sama joka päivä, tosin vaihtoehtoja oli niin paljon ettei varmasti kaikkea tullut maisteltuakaan. Aamiaisella pekonit, munat, vohvelit ja lätyt paisteltiin siinä "nenän edessä". Illallisella oli vaihtuvia teemoja ja lounas yleensä vähän enteili samaa teemaa. Salaatteja, kasviksia, lisukkeita, pastaa, pitsaa, hamppareita, lihoja ja kalaa eri muodoissa.. ihan bueno! ja tosiaan hedelmiä oli tosi monipuolisesti aina tarjolla. Viinit (valko, puna ja rosee), olut ja limsat/mehut tuli hanoista. Juomia ja ruokia ei ymmärtääkseni saa viedä huoneisiin mutta ranta kahvila/baarista näin muutaman kerran kun joku käveli tuopin kanssa omalle terassille, ei sitä kukaan pahalla kai katsonut. Lapsille ei ollut omaa pöytää ravintolassa mutta oma matalampi buffet pöytä oli. Teineille oli joku "meeting point", näin sen siinä ja jotain ohjelmaakin mutta kun ei se meitä koskettanut niin en osaa sanoa tarkemmin siitä..Respassa oli tietokoneita joilla muutes näin teinejä pelaamassa.Alueella oli aika paljon korkeus eroja mikä teki maisemasta mahtavan mutta liikkumista kyllä hankaloitti vähän. Hissillä pääsi huoneistoalueella melkein alas rantaan mutta sitten rattaiden kanssa piti joko kiertää vähän matkaa että pääsi esteettömästi tai kantaa rappusia pitkin että pääsi ihan alas rantaan, altaillekkin oli muutama rappunen. Melkein oli helpompi kantaa niin pääsi nopeammin, aina löytyi joku innokas auttamaan! En kokenut sitä ongelmaksi. Rattaat meillä oli tosiaan ihan koko ajan mukana. Varnaan mentiin viimeisenä päivänä ja se oli matkatoimiston järjestämä opastettu "shoppailumatka", en muista mitä maksoi mutta bussi päätyi sitten lentokentälle (joka oli muuten ihanan pieni ja helppo!). Me ei taksia käytetty mutta eräs suomalainen perhe vuokrasi autoa useamman päivän ja kiertelivät lähi ympäristöä, hinnasta en tiedä. Rahaa meillä ei sielä paljon mennyt, iltaisin oli maksullisena pomppulinnaa, vaijeritramppa, semmoinen pallo minkä sisällä ollaan veden päällä ja 6D leffa :) niihin meni sitten vähän. Ravintolan "pää-ateriat" oli tosiaan todella mahtavat mutta ne välipalat rannan kahvilassa ei sitten niin mahtavia ollut, pitsaa, ranskalaisia ja aika suppeasti hedelmiä. Juomia tietysti sai, aika erikoisiakin drinkkejä kuului all inclusiveen. Vesipolitiikka oli vähän outo. Pulloja ei ollut vaan joka puolella oli vesiautomaatteja joista sitten kuppiin. Ihan kylmää oli jne. mutta olisin halunnut pulloja. Ostettiin alueella olevasta marketista vesipullot ja täytettiin niitä sitten ja niin näytti muutkin tekevän.

Kunnon romaani tuli :D Kiva jos voin olla avuksi.

2. Suuren suuret kiitokset kattavasta vastauksesta! 💙 Ollaan käyty useasti Bulgariassa (viime reissusta jo muutama vuosi) ja ollaan mietitty tätä paikkaa ensi vuodeksi. Vastaustesi perusteella alamme vahvasti kallistua tämän hotellin puoleen :) Mukavaa syksyä teille ja kiitokset vielä julkaisusta, ihanat kuvat ja hyvän lomafiiliksen oikein aistii 👍☺

3. Ensi kesän matkaa mietin, ja Bulgariahan voisi olla ihana paikka! Kiitos matkavinkistä!

4. Ihanalta kuulostaa (ja näyttää) teidän loma! Me myös tässä mietitään kovasti minne lähdettäisi reissuun seuraavaksi! Nyt talvella pitää vaan lähteä niin järkyttävän kauaksi, että löytäisi sitä kauan kaipaamamme lämpöä.. :D

1. No täälä joku jo haaveili Kanarian matkasta talveksi mutta ei taida ihan koko ajan pystyä reissaamaan :D