keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Laululeikkejä lasten kanssa + DIY laulupussi

Yksi isoja asioita mitä mulle on jäänyt lapsuudesta mieleen, on se että aina laulettiin. Siskon kanssa me hoilotettiin koko ajan, mökille mennessäkin ajomatkoilla saatiin olla radiona ja vuorotellen keksittiin uusi laulu. Myöhemmin aloin kuuntelemaan omia lempibändejä non stoppina ja englannin kieliset laulut suomensin sanakirjan kanssa (ihan siis perinteisesti ison kirjan kanssa joka on mulla vieläkin tallella muistona), siitä kiitän mun hyvää englannin taitoa ;D Musiikki on siis aina ollut tärkeä ja läsnä.

Lapsille olen, tai siis ollaan molemmat, laulettu aina. Meillä ei aina välttämättä ole iltasatua ollenkaan vaan lauletaan, joskus lauletaan ja luetaan.

Kun Aku oli noin 3kk käytiin vauva muskarissa joka kesti muutaman viikon. Se oli tosi kivaa ja podinkin vähän huonoa omaatuntoa kun Iivo ei päässyt vastaavaan. Sitten sen keksin, oma laulupussi! Olin säästänyt Akun vauva muskarista saamani laulu monisteet. Leikattiin yhdessä Akun kanssa laulujen sanoja monisteista (Aku oli tuolloin ehkä 3 ja puoli) ja laminoitiin ne ja Aku sai koristella lauluja vielä tarroilla. Sitten ompelin Akun huoneen vanhoista verhoista pienen laulupussin pojille :) (Samoista verhoista olin ommellut myös Iivolle pinnasängyn katoksen)


Meillä on tapana laulaa ensin muskareista tuttu loru:

Kuka saa, kuka saa laulupussiin kurkistaa, tillin tallin tömpsis!
Aku saa, Aku saa laulupussiin kurkistaa, tillin tallin tömpsis!

Yleensä meillä muskariin osallistuu pojat, äiti ja Touho :D  ja jokainen saa valita laulun 2-3 kertaa.


Osaan lauluista kuuluu joku leikki ja osaan ollaan keksitty leikit itse, se tuntuisi olevan se tärkein juttu. Googlailemalla löysin tälläisen sivun, klik! mistä löytyi hurja määrä suomalaisten lastenlaulujen sanoja. Sanoja voi tulostaa tai kirjoittaa paperille, me laminoitiin koska laminointi laite löytyy (tietty) ja pelkkä paperi kuluisi nopeasti. Voisi kai laulunsanoja kirjoittaa/liimata pahville? Meillä on käytössä laulupussi jossa on siis saumurilla ommeltu sivut ja kuminauhakuja yläreunassa. Laululaatikko voisi toimia myös? Jos vaikka koristelisi vanhan kenkälaatikon.

Lauletaanko teillä tai löytyykö teiltä laulupussia?

8 kommenttia:

  1. Ihana idea tehdä laulupussi myös kotiin! :) meilläkin osallistuttiin vauvamuskariin jolloin loruttelimme aivan samalla lorulla.. Hihii.. Meillä pojat käyvät nykyään vähän isompien lasten muskarissa ja kotona meillä lauletaan myös paljon! <3 hauskoja lauluhetkiä sinne teille! :)

    VastaaPoista
  2. Laulu/lorupussit on hurjan kivoja! Meillä pidetään ihan kunnon muskaria kotona :D Eli olen hiljalleen hankkinut erilaisia muskarisoittimia, joita sitten laululeikkien ohella saa ihan sydämen kyllyydestä soitella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon hieman epäröivä noiden soittimien suhteen vaikka lapset varmasti rakastaisivat niitä :D Mun äiti osti juuri Akulle huuliharpun että siitä se kai sitten lähtee ;D

      Poista
  3. Aivan ihana idea, tämä menee toteutukseen heti huomenna! :)

    VastaaPoista
  4. Hei. Koska,Se teidän mainostama uusi blogiportaali starttaa? 😁

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei :) En tiedä mitä tarkoitat starttaamisella mutta Perheblogit löytyy osoitteesta perheblogit.fi sekä instasta @perheblogit ja Facebookista myös nimellä Perheblogit. Linkki löytyy mulla tuosta sivupalkista :)

      Poista

Kiitos kommentista ♥