keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Miten selvitä (liian) aikaisesta aamusta

Meidän pojat on pääasiassa aamuvirkkuja. Joskus hyvin harvoin nukutaan edes lähelle kasia, yleensä Iivo herää kuuden jälkeen ja Aku seiskan jälkeen. Mä oon tullut siihen tulokseen että parhaiten selviää kun heti kättelyssä myöntää itselleen että nyt on aika herätä, rupee vaan kiukuttaan jos elättelee toiveita "ehkä se nukahtaa kun annan tutin.." Vaikka kyllä mä viime lauantaina yritin jopa tunnin verran jos Iivo nukahtais uudelleen koska hänhän heräsi klo.4.00. 

Sitten kun oot myöntänyt tappiosi keitä vähintään kaksi isoa kuppia kahvia, kolme on vielä parempi koska toinen kuppi kuitenkin jäähtyy ennen aikojaan. Hyvä olis jos jälkikasvun sais oleen rauhassa ekan tunnin verran. Mä suosin netflixiä, nauhotettuja pikku kakkosia ja kylpyä. Meillä näkee keittiöstä suoraan kylppäriin joten Iivo on jo aika pienestä itsekseen sielä puuhaillut kun mä laitan aamupaloja. Suosittelen myös itsekkin syömään kunnon aamupalan niin jaksaa. Mä syön esim. all bran muroja, banaania ja maitoa tai puuroa. 

Meillä on yleensä arkiaamuina sovittuja menoja ja jotenkin jaksaa paremmin kun tietää että on kivaa puuhaa eikä tarvii tuskailla että mitä nyt keksittäis. Eli aamuvirkkujen äiteille suosittelen puistotreffejä ja äiti-lapsi kerhoja ja muskareita yms. koska ne on yleensä aamusta (ja sielä saa lisää kahvia). Ulkoilma on tietty yks parhaita piristäjiä ja me kuljetaankin kävellen kärryjen kanssa näihin meidän menoihin niin saa  vielä liikuntaa itsekkin samalla. 

Sitten jos saat kullannuppusi päikkäreille ja on sitä omaa aikaa, jos oot kuoleman väsynyt, lepää. Mä oon yleensä aika pirteenä vielä niihin aikoihin kun Iivo nukkuu ja Akuhan ei nukukkaan joten joko puuhaillaan yhdessä tai jos Akulla on hyvät omat leikit (niinku nyt) niin mä kirjoitan yms. omia juttuja. Sit kun Iivo herää ja kello alkaa lähestyä kolmea niin näin pimeenä aikana mulla alkaa virta oleen vähissä. Sit laitan pojille jonkun ohjelman päälle ja köllitään yhdessä sohvalla kunnes meidän iskä tulee ennen neljää ja sitten onkin jo vetoapua ohjelmatoimistoon :) 

Eli 1. Myönnä että olette heräämässä. 2. Hetki rauhaa kerätä ajatukset. 3. Aamupalaa ja kahvia. 4. Kivaa puuhaa ja ulkoilmaa aamupäiväksi. 5. Lepoa mahdollisuuksien mukaan.

Sit vielä. Joskushan nää aamuheräämiset tulee yllärinä mutta mä kun tiedän että herätään aikaisin, meen myös aikaisin nukkumaan. Aku menee puol kasin maissa nukkumaan ja Iivo kasilta joten meille jää pari tuntia rauhallista hengailu aikaa iltaisin. 

Kun oikein harmittaa pikkuiset aamuvirkut voi lohduttautua ajatuksella että maailma vähän niinku pyörii aamuvirkkujen pillin mukaan joten myöhemmin siitä voi olla iloa  ;)


8 kommenttia:

  1. Joo, näitä tällaisia liian aikaisia aamuja tulee kyllä aina silloin tällöin. <3 Mulle ehdottoman tärkeä asia on meikkaaminen ja suihkussa käyminen. Minä jotenkin piristyn siitä vaikka olisi kuinka väsynyt tahansa. Ja sitten tietenkin se pari litraa kahvia.. Hihii..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Unohdin mainita meikkauksen ja tietty hiustenlaiton ;D ne on kyllä ihan must että tuntee itsensä ihmiseksi :D

      Poista
  2. Tuo on niin totta! Voi kun olisi itse tajunnut silloin, kun vielä herättiin 03.-04.00 aamuun. Tsemppiä sinne arkeen <3

    VastaaPoista
  3. Tässä just kahden aamuvirkun kanssa aamun hengailleena kiitän näistä vinkeistä. Menenpä tästä syömään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos oli jotain hyötyä :) ja tsemii sinnekki aamuihin <3

      Poista
  4. Ah, niin tuttuja nämä aikaiset aamut! Samat vinkit mullakin käytössä, turhaan sitä yrittämällä yrittää saada lasta nukkumaan yhtään pidempään. Meillä yleensä herätään klo 6, joskus aiemmin, joskus äärimmäisen harvoin vaille 7. Minä tarvitsen aamupalan ja kahvin mahdollisimman pian heräämisestä, muuten kiristyy hermot :D. Tuo on niin totta, että myöhemmässä vaiheessa aamuvirkkuus on helppoa. Pojan aloitettua eskarin ei ole vielä kertaakaan tarvinnut toista herätellä ja patistella, että joudutaan. Eikä sitä osaa edes nukkua aamulla enää pidempään, vaikka joskus saisikin lapsen ollessa mummilassa yökylässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, silloin harvoin jos pojat nukkuukin "myöhempään" niin mä oon hereillä :D

      Poista

Kiitos kommentista ♥