perjantai 13. marraskuuta 2015

Perinteikäs ruismarjapuuro



Mä tykkään kovasti puuroista, jo lapsuudesta muistan kuinka ihanaa oli kun äiti teki usein erilaisia puuroja. Mannapuuroa, riisipuuroa, helmipuuroa, vispipuuroa, ohrapuuroa... namii.. Äiti teki usein myös ruismarjapuuroa ♥ Mä käytän puolukoita mutta miksei muutkin marjat käy, ainakin punaiset viinimarjat varmasti sopii hyvin, oon varmaan joskus tehnytkin niistä.. No joo, asiaan

Tähän tarviit 1 litra vettä, 200g puolukoita, 3dl ruisjauhoja, puoli desiä sokeria, ripaus suolaa.



Mulla on haudutus kattila joten käytän sitä, helpompaa kun ei tartte niin vahtia. Mä tapaan esilämmittää veden mikrossa muovikulhossa koska muuten menis niin kauan että vesi on kiehumispisteessä kun tekee haudutus kattilassa. Laita puolukat, sokeri,suola ja kuuma vesi kattilaan. Kun vesi on kiehumispisteessä vispaa joukkoon ruisjauhot. Hauduta noin tunnin verran, sekoittele muutaman kerran haudutuksen aikana ja koska aika on niin pitkä kannattaa jossain välissä tarkistaa ettei haudutusvesi ole päässyt loppumaan..(kröhöm ei mulle oo koskaan käyny niin). Jos teet tavallisessa kattilassa pitää sekoitella useammin.




Tää maistuu niin aamupalana, välipalana, iltapalana kuin vaikka lounaana tai päivällisenä. Olettaen ettei kuitenkaan joka aterialla ;) Heti valmistumisen jälkeen tykkään syödä lämpöisenä maidon kanssa mutta muuten jääkaappi kylmä puuro maistuu paremmalta ja tietty kylmää maitoa kylkeen. Voi myös lisätä päälle sokeria oman maun mukaan.



Ihanaa viikonloppua teille kaikille ♥


8 kommenttia:

  1. <3 oi mä oon miettinytkin että pitää joskus tehdä tätä ruismarjapuuroa! Niin hyvää :)

    VastaaPoista
  2. En Ookaan koskaan tajunnu, et tätäkin vois tehdä käyttäen ruista! Mä oon tehny vaan spelttmannasta :)

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa hyvältä! Mä oon niin huono tekemään puuroja. Nykyään kun lapset vielä syövät aamupuurot päivähoidossa, sitä ei oikein tule tehtyä juuri ollenkaan. Tällainen hieman erikoisempi resepti olisi tosin kiva testata! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muistan kun lapsena pidin tätä jälkkärinä siinä missä vaikka jäätelöä :D Kannattaa kokeilla, aineksetkin on melkein ilimasia :)

      Poista
  4. Mä rakastan puuroja ja tämä kuulostaa super hyvältä!

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ♥