keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Maailmanlopun tunnelmissa..

Kuva netistä

Mä katson uutisia noin kerran kahdessa vuodessa, oikeesti. Mä oon paljon onnellisempi mun omassa lintukodossa, tieto lisää tuskaa. Joka kerta kun katson uutisia mä hiippailen täälä maailmanlopun tunnelmissa päiväkausia. Onneksi kaikki ei ole kuten mä, pitäähän jonkun olla kärryillä mitä maailmalla tapahtuu. Joskus huomaan facessa että jotain tiettyä uutista jaetaan paljon ja sitten käyn esim. iltasanomien sivuilta katsomassa että mistäs tässä nyt olikaan kyse. Ei sillä että mä pitäisin totena kaikkea mitä sielä lukee, Ami katsoo uutisia ja siltä on sitten hyvä kysellä että missä mennään.

Maanantai iltana meillä sattui olemaan telkkari päällä kun uutiset alkoi ja katsoin sitten osan MTV3 lähetyksestä. Sielä joku poliisimies kertomassa näistä joukko-ahdisteluista. Olin kyllä nähnyt otsikoita aiheesta ja kymmeniä Facebook jakoja, mutta suhtaudun näihin aina vähä epäillen. Täytyy sanoa että nyt mua kyllä huolestuttaa. Ilmiö tai ei (jostain syystä tässä on nyt takerruttu siihen onko kyse ilmiöstä vai ei? WTF?) niin hirveetä, kamalaa, sairasta, ahdistavaa tämä joka tapauksessa on!

Puhun nyt siis ilmiöstä nimeltä "Taharrush". Se tarkoittaa ahdistelua joka tapahtuu suuressa ryhmässä julkisella paikalla, esim. tapahtumissa, kaduilla, metrotunneleissa, jopa ostoskeskuksissa. Tälläinen ilmiö on ilmeisesti melko yleinen monissa arabimaissa mutta yleistymässä Euroopassa suurien turvapaikanhakjoiden määrän takia. Tämän tieto on suoraan MTV3 uutis sivustolta tässä linkki alkuperäiseen tekstiin. Ilmeisesti jopa Ruotsissa tälläiset väkijoukot, puhutaan siis kymmenien jopa yli sadan miehen laumasta, ovat julkisella paikalla jopa raiskanneet naisia ilman että kukaan pystyy menemään väliin miesten suuren määrän takia.

Miksi? Mitä näiden miesten päässä liikkuu? Millä he oikeuttavat nämä teot? Tiedän että joka maailman kolkassa on seksuaalista häirintää ollut aina ja tulee todennäköisesti aina olemaan. Mutta että se tehdään näin julkisesti, se tarkoittaa että he eivät edes häpeä, eivät pelkää jäävänsä kiinni. Se pelottaa. Mä voin välttää pimeitä kujia illalla yksin liikkuessa, käydä itsepuolustus kursseja, kantaa pippurisumutetta jne. Mutta miten voi suojautua keskellä päivää julkisella paikalla kymmenien miesten käydessä kimppuun?!? Ei pieni ihminen mitenkään. Meidän täytyy pystyä pitämään kiinni vuosisatojen aikana saavutetusta tasa-arvosta, meidän länsimaisesta kulttuurista. Sitä ei rahalla saada, vaan moraalilla ja oikeuden tajulla.

Mä eilen kävelyllä tätä uutista sitten mietin. Kävi mielessä että uskaltaisinko mennä johonkin oikein isoon julkiseen tapahtumaan, esim. festareille (ihan kuin menisin muutenkaan..) jos tämä ilmiö jatkaa kasvua. Silloin se välähti! Tämän ilmiön tarkoitus. Saada naiset neljän seinän sisälle pelkäämään ja pukeutumaan perunasäkkiin. Ken ulos uskaltaa on vapaata riistaa. Aika masentava ajatus eikö?

Nyt loppuun haluan painottaa että tämän tekstin ei ole tarkoitus olla rasistinen. En ota kantaa maahanmuuttoon, turvapaikanhakijoihin tai muuhun poliittiseen vaan ilmiöön nimeltä "Taharrush". Vaikka mieluusti pidän blogin "hyvän mielen blogina", tämä pyöri mun päässä koko ajan ja mun oli pakko kirjoittaa tästä. Mä oon jotenkin aika järkyttynyt aiheesta.

Oletteko te seuranneet uutisointia aiheesta? Pelottaako ajatus teitä vai tuntuuko se kaukaiselta?

14 kommenttia:

  1. Mä en ainakaan osaa pelätä, ettäkö joku kävisi mun päälle yleisellä paikalla keskellä kirkasta päivää. Oli kyseessä sitten tph tai joku Odinin frendi. Epämääräisiin aikoihin on musta aina ollut järkevää vältellä epämääräisiä paikkoja. Oon aina kulkenut baarista taksilla himaan, jos julkiset eivät ole enää kulkeneet tai matka on pitkä ja sisältää paljon vaihtoehtoja (en ole rikas, vaan se on sitten ollut juotavasta määrästä pois).

    Toisaalta tämä uutisointi ja yleinen keskustelu on vähä levinnyt käsiin, etten ihmettele vaikka jotakuta pelottaakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en kans hirveesti kiinnittänyt huomiota kunnes näin "oikeissa" uutisissa aiheesta. Tähän asti en ole lähtökohtaisesti pelännyt ihmisiä, enkä kyllä vieläkään. Mutta jos jossain maailmaa tälläinen käytös on yleistä, vuonna 2016.. onhan se aika pysäyttävää.

      Poista
  2. Mua suoraansanottuna kylmää nämä ihmiset, ihan jopa nämä normaalit pakolaiset. Oon varmaan lukenut liikaa uutisia mutta uutisten myötä muhun on istutettu pelon siemen joka kasvaa kasvamistaan :D Oikeastaan nämä jutut laukesi kun kaveri kertoi että hänen äiti seisoi liikennevaloissa auton kanssa niin ulkomaalainen hyppäsi takapenkille kyytiin varoittamatta. Niin ja täältä forssasta napattiin kaksi jotai hirveetä terroristia just pari viikkoa sitten! Hyi apua :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun vielä tosiaan tietäisi että mitkä uhkat ovat todellisia ja mitkä jutut taas lähes tuulesta temmattuja. Hyvä että asioista uutisoidaan mutta sitten kun mukaan mahtuu näitä huuhaa uutisia :/ Jotenkin mä nyt kuitenkin luotan enemmän maikkarin uutisiin kuin esim. iltalehden..

      Poista
  3. Huomenta :) Mä oon sulkenu uutissilmäni jo pari viikkoa sit kokonaan, koska en vaan jaksanu enää olla tietonen maailman kauheuksista. Ja sit kun on ilmaantunu tosi paljon tekastuja uutisiaki jotka pian kumotaan.. Mut tän maailman meno menee vaan kauheemmaks kokoajan ja kaikkialla, en edes uskalla aatella mihin tää kaikki johtaa. Naapurissakin siis eletään ihan lintukodossa..:D Oon ilonen että esim. Ellen innostu painista, koska jos se sitä jatkaa vielä isompanakin niin mä äitinä nukun yöni paremmin kun tiiän että se osaa edes jotenkin puolustaa itteensä. Ja yritän kasvattaa Eliksestä kaikkia kunnioittavan ihmisen ja tietty leipoa siitä naisia arvostavan unelmapuolison jollekin. Pieni ihminen ei varmaan juuri voi tehä muuta ku hoitaa oman kotipesänsä kunnolla..:/ Oonpa mä joskus haalinu kaappeihin säilykkeitäki jonku venäjän sodan pelossa, mutta se onneks hellitti pian:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua, mäkään en sentään ole vielä ruokaa hamstrannut ;D Mutta joo, kyllä joku kontaktilaji on hyvä olla hallussa, tytöllä ja pojallakin. Kasvatus asioista kirjoitinkin just muutama päivä sitten, kylläpä on mennyt vakavaksi :D juurikin tuosta että pitää kasvattaa omat lapset kunnioittamaan muita ihmisiä.

      Poista
  4. Samoja ajatuksia täälläkin, hirveän hankala on tietää mikä pitää paikkansa ja mikä ei. Uutisten lukeminen ahdistaa, mutta toisaalta olisi hyvä pysyä edes vähän kärryillä siitä, missä mennään. Yritä tässä nyt sitten säilyttää yöunet! :D Toivottavasti tämä ilmiö saadaan kitkettyä pois ennen kuin se edes kunnolla alkaakaan. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Kyllä vähän pitää tietää missä mennään, vaikka toisaalta ei asioihin hirveästi pysty kuitenkaan vaikuttaa :/

      Poista
  5. Minua suututtaa kyllä tällainen toiminta aivan mielettömästi! Argh! Tässä ei kertakaikkiaan ole mitään järkeä! Minua pelottaa se, että joukko ihmisiä voi ylipäätänsä toimia näin ja pelottaa myös se miten tällainen toimita kostetaan kun ja jos tämä jatkuu. (viitaten nyt ns. "rasistiseen katupartiointiin").. Yritän myös olla seuraamatta tällaisia uutisointeja jotka vatvoo samaa asiaa päivä ja viikkotolkulla - siitä ei voi tulla kuin huonolle tuulelle :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan tuo kosto touhukin pelottaa. Väkivalta luo väkivaltaa. Aion kyllä sysätä tämän(kin) asian mielestä nyt ainakin hetkeksi, toivottavasti tämä kitketään ennenkuin kunnolla alkoikaan.

      Poista
  6. Ihan mahtavasti aloitit tämän postauksen :D kyllähän näistä yöunet menettää monet herkät ihmiset, saati sitten jos lapset sattuvat näkemään/lukemaan. :/ itse kuitenkin ajattelen, ettei pelolle saa antaa liikaa valtaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, pelossa ei voi alkaa elää, ellei nyt sitten ihan konkreettista uhkaa ilmene. Toistaiseksi nämä uutiset on suurimmaksi osaksi jossittelua.Tosin yksikin tapaus on aina liikaa :(

      Poista
  7. Välillä itsekin tulee ihmeteltyä, kuten mummot konsanaan, mihin tämä maailma on menossa :( työttömyyttä, väkivaltaa, syrjintää, rikollisuutta, välinpitämättömyyttä jne. Lista on loputon. Pelolle ei saa kuitenkaan antaa etulyöntiasemaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää jaksaa uskoa että tästäkin noustaan. Ainahan on jotain meneillään maailmalla, nyt vaan viime aikoina on liipannut lähempää kuin yleensä :/

      Poista

Kiitos kommentista ♥