maanantai 19. lokakuuta 2015

Sony a5000 minijärkkärin testailua in action

Mulla on nyt muutama viikko ollut aikaa testailla uutta kameraa, sony  a5000 minijärkkäriä. Aiemmin mulla on ollut Nikon järjestelmäkamera ja sitten Canon, tietty muutama perus digikamera löytyy jostain kaapin perältä edelleen.. Halusin minijärjestelmäkameran juurikin sen koon vuoksi. Tämä Sonyn oli kehuttu ja hinta-laatusuhde mun mielestä kohdillaan. Oon ollut tosi tyytyväinen tähän, helppo napata mukaan ja pikkuhiljaa alkaa olla ominaisuudetkin hallussa. Mitään valokuvauskurssia en oo koskaan käynyt enkä kyllä ihan tajuu mitä kaikki säädöt varsinaisesti tarkoittaa mutta kokeilemalla se selviää  :D  Haaveissa olis kyllä joku pikkuunen kurssi tai edes että joku osais kertoo mulle silleen hyvin selkeesti mitä kaikki tarkoittaa. Mutta nyt mennään näillä tiedoilla.

Paikoillaan olevien kohteiden kuvaaminen ei nyt oo hirveen haasteellista ja esim. nämä lähikuvat oli mun mielestä onnistuneita ottaen huomioon että ne on syksyllä sisällä kuvattu. Liikkuvissa kohteissa onkin sitten enemmän haastetta. Aku oli mulle hyvin innokkaana apulaisena tässä muutama päivä sitten ja onhan nämä sillälailla onnistuneita että kuva on "täysin pysähtynyt" (en tiedä mitään kavaus sanastoista) eli tarkoitan ettei ole sumentuneita kohtia mutta silti haluaisin että kuva olisi vielä tarkempi. 




Pitäisi siis harjoitella tarkentamista..? Tykkäisin käyttää manuaali tarkennusta mutta näin liikuvan kohteen kanssa se ei onnistu ainakaan multa. Automaatti tarkennus menee usein väärään kohtaan.. on tässä kamerassa semmonen tarkennuskin jonka pitäisi seurata liikkuvaa kohdetta mutta en ole vielä päässyt jyvälle siitä. Aina kun tuntuu että nyt tajusin jotain, joku muu asia vaatii täyden huomion ja unohdan kaiken mitä juuri kerkesin tajuta! 







Yksi miinus mulla onkin sanottavana, surkea käyttöohje. Siinä oikeastaan vaan esitellään kameran osat mutta ei toimintoja varsinaisesti. Tässä itse kamerassa on kyllä semmoinen kysymysmerkki nappi joka kertoo kuvausvihjeitä ja se on kiva lisä. 

Kokeilin lauantaina liikkuvaa kuvaa kun menimme veneellä. Vesipisaroita pärski veneen vierellä ja laskin kameran niin alas kuin uskalsin laidan yli, kamerassa on kääntyvä näyttö joten näin mitä kuvaan vaikka kamera oli tosi alhaalla ja vielä veneen kyljessä kiinni. Ihan kivoja kuvia mun mielestä ja aika hyvin vesipisaroita erottuu.





Kaikenkaikkiaan oon tykännyt tästä kamerasta, vielä on kyllä paljon opeteltavaa!




8 kommenttia:

  1. Wautsi, nää kuvathan on onnistunu hyvin! Mulla ois kans kameran osto ollu mielessä jo pidempään mut jotenkin se aina jää kun tulee ostettua ihan jotain muuta... Mä käytän nyt tän mun super surkean Lumian surkeaa kameraa ja välillä ihan hävettää se laatu, mut kun ei o sitä parempaa... Ja sitten taas pohdin sitä uuden kameran ostoa... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) aina sitä pitää vähän miettiä että mikä nyt on ostoslistalla ykkösenä, mä kyllä nautin kun saa sen hyvän kuvan joten kamera pääsi ykköseksi :D

      Poista
  2. Kivoja kuvia! Mä kanssa haaveilen minijärkkäristä kokonsa takia, joten kiva kuulla kokemuksista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) on kyllä kätevä verrattuna isoon järkkäriin.

      Poista
  3. Nää on kyllä hienosti onnistuneita :) !! Ja sulla onkin sielä soppelii liikkuvaa matskuu minkä kans treenailla <3 :D

    VastaaPoista
  4. Hienoja kuvia ja ihana kuvattava sinulla! :) Minulla on aina myös käytössä automaattitarkennus ihan samoista syistä - se toimii nopeiten kun kuvan kohteena useimmiten on se liikkuva lapsi ja joskus myös vain yksi käsi käytettävänä. Säädän kuitenkin aina itse kohtaa kuvausalueella johon se automaattisesti tarkentaa. Tiedät sen pienen neliön siinä kameran näytössä jota voi liikutella. (Olen siis tosi "pro" kun en edes tiedä sen neliön nimeä.. hahaa..) Totesin, että tylsistyin nopeasti omiin kuviini jossa tarkennus aina on kuvan keskellä.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa olla puoliautomaattitarkennus tms. mitä tarkoitat :) tuntuu etten saa sitäkään tarpeeksi nopeasti tai sitten se on vaan harjoituksen puutetta :)

      Poista

Kiitos kommentista ♥