sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Voihan narskuttelu!

Mä oon narskutellut lapsesta asti hampaita öisin. Enää nykyään en varsinaisesti narskuttele, puren vaan hampaita yhteen unissani niin kovaa että leuat ja pää kipeytyy. Tää ongelma on aina ollut läsnä, mutta pari vuotta sitten ongelma äityi niin pahaksi etten voinut syödä kunnolla kun hampaat ei ottaneet enää yhteen jumiutuneiden leuka lihasten takia!

 Varasin ajan mun luotto hammaslääkärille. En olllut aiemmin edes tajunnut "valittaa" tästä leuka/pää jumista koska ajattelin vaan että tää nyt kuuluu ajoittain mun elämään. No hän sitten kertoi että tämmöinen öinen pureminen on hyvinkin yleistä varsinkin "tunnollisilla ja kunnollisilla" nuorilla naisilla (hänen sanojaan). Odotin silloin Iivoa ja kuulemma raskaus hormonit voi vaikuttaa leukojen  nivelten löystymiseen siinä missä lantion/lonkkien yms. muidenkin joten päätettiin odottaa raskauden yli ja katsoa parantuuko tilanne. Sillä välin yritin rentouttaa leukoja monta kertaa päivässä  aukomalla suuta ja ilveilemällä (mikä näky) ja hieroin voltaren kipugeeliä leukoihin. Tilanne siitä rauhoittuikin ajan kanssa. 

Iivon syntymän jälkeen alkoi taas leukajumit ja hirvittävä päänsärky. Välillä oli parempi ja välillä taas pää oli niin kipeä ettei oikein pystynyt ajattelemaankaan selkeästi eikä särkylääkkeetkään auttaneet. Kävin taas hammaslääkärissä, ihan tarkistuksessa ja hammaslääkäri ehdotti purentakiskoa. Ainut mikä siinä epäilytti oli hinta. Jos se ei toimisikaan se tulisi aika kalliiksi ja toisaalta jos toimisi se olisi kärsimyksiin nähden pikkuhinta. 

Tämän vuoden tammikuulla tein päätöksen ja varasin ajan muottien tekoa varten. Se jännitti mua kovasti etukäteen. Oon ennen kärsinyt ihan järkyttävästä hammaslääkäri pelosta, oon mm. (aikuisena) juossut itkien karkuun hammaslääkäriä, ei näitä elämän parhaimpia hetkiä  ;D  Nykyään en varsinaisesti pelkää enään, mutta heti kun menen siihen tuoliin tuntuu että kurkku turpoaa ja nenä menee tukkoon eli lopputuloksena musta tuntuu kuin tukehtuisin.. Mutta se oli tosi nopeasti ohi, lauleskelin mielessä mun "turvalaulua", jep mulla on semmonen enkä kyllä kerro mikä se on  :D Seuraavan kerran menin sovitukseen ja kiskoa hiottiin sopivaksi. 

Tämmöisestä härvelistä on kyse. Ei se kovin iso ole, eikä näykkään ihan niin hyvin kuin miltä tuntuu.. Se on kovaa akrylaattimuovia (olikohan ?).





Aikamoista sössötystä on puhe tämän kanssa mutta onneksi (mullakaan) ei yöllä nyt ihan hirveästi ole asiaa.




Suu tuntuu melkoisen täydeltä mutta ei kyllä häritse unia millään lailla kun siihen muutamassa yössä tottui.



Ensin se tuntui niin tiukalta että melkein sattui mutta pian siihen tottui ja ilmeisesti se vähän löystyykin käytössä joten pitää olla napakka ettei tipu. Ja se auttoi. Ei heti seuraavana päivänä mutta kohta huomasin ettei pää olekaan ihan koko ajan kipeä, ihanaa! Tässä kesällä mä jätin purentakiskon pidemmäksi aikaa pois kun tuntui että pärjään ilman. Jonkun aikaa pärjäsinkin mutta sitten se hiipi taas, jäytävä päänsärky. Otin kiskon uudestaan käyttöön ja muutamassa päivässä helpotti.

Tämmösen kanssa mä siis nukun  :)  Onko muilla kokemusta purentakiskosta, onko ollut apua?


4 kommenttia:

  1. Minulla ei ole kokemuksia tällaisesta purentakiskosta, mutta hammaslääkärin mukaan myös minä puren hampaita yhteen hieman liian paljon öisin.. Hammaslääkäripelkoosi voin samaistua. Kerran jähmetyin oviaukkoon hammaslääkärin vastaanotolla. Se oli kyllä tosi noloa.. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää kisko suojaa hampaita myös, mulla on osa hampaista kulunut lyhyemmiksi johtuen puremisesta.. aika järkkyy

      Poista
  2. Miulla oli nuorena parikin näitä, mutta ei vaan tullut pidettyä epämukavuuden takia ja sittenhän ne kuivuivat :/ joku konsti olisi kyllä taas tarpeen, sama vika se on täälläkin puremisen kanssa! Paljon tuolla oli nyt hintaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksityisellä n.350€. Ilmeisesti julkisella halvempi, en tosin tiedä kuinka paljon. Meillä on jonot julkisella 6kk joten oon jo vuosia käynyt yksityisellä.

      Poista

Kiitos kommentista ♥