torstai 6. elokuuta 2015

Kesän purkitus alkakoon!

Vähän on meinannut jäädä heikoksi tämän kesän sadot. Palstalla on tullut käytyä aika vähän koska kaikki kasvaa niin hitaasti näin kylmillä ilmoilla mitä on ollut (paitsi rikkaruohot). Kasvihuoneessa on tulollaan ihan hulluna tomaattia, toivottavasti vaan alkaisivat nyt kypsyä..  Kolme kurkkua ollaan jo saatu ja paljon olis tulossa. Chilit ovat tehneet jo jonkun verran hedelmää ja kukkia on paljon.Toivotaan lämpöisten ilmojen jatkuvan!

Salaatit on kasvaneet hienosti kylmästä huolimatta ja yrtit.  Mä säilön yrtit pakastamalla. Maku pysyy parempana, mun mielestä kuivatut yrtit maistuu jotenkin valjummalta (ja näyttää). Hei tietysti meillä on semmonen kasvikuivurikin mutta se on lähinnä Amin kuivalihan tekemistä varten  :D

Pilkon yrtit valmiiksi semmosilla yrttisaksilla rasiaan ja kansi kiinni. Sieltä on helppo ottaa kerralla niin paljon kun tarttee, ne pysyy ilmavina. Oon pakastanut ainakin ruohosipulia, tilliä, oreganoa, timjamia, sitruunamelissaa ja basilikaa. Mä en paljo käytä perusruuissa muita mausteita kuin suola, mustapippuri ja yrtit. Jotkut vähän eksoottisemmat ruuat on sitten erikseen, ja me Amin kanssa rakastetaan tulisia makuja mutta lasten ruokiin ei voi hirveesti chiliä laittaa  :D

Mun oregano kasvaa ja viihtyy loistavasti, taisin ostaa sen ihan ruokakaupasta ja istutin penkkiin pari vuotta sitten. Siihen tulee paljon kukkia ja timjamiin myös joka kasva siinä vieressä. Niissä pörrääkin ihan hulluna kaikenmaailman öttiäisiä.

Oregano

Oregano ja öttiäinen

Superhyvät yrttisakset ja pihin ihmisen pakastusrasia  ;D


Vasta oreganot oon pakastanut, pitää alkaa keräämään muitakin ennenkuin huomaamatta on syksy. Mä oon tehnyt myös erilaisia valmiita yrtisekoituksia pakkaseen esim. kalalle ruohosipuli-tilli-sitruunamelissa. Tulee kesä mieleen keskellä talveakin kun ruuassa tuoksuu "tuoreita" yrttejä. 

Miten muut säilövät (jos säilövät) pihansa antimet?

Aiempia kirjoituksia kasvihuoneesta löytyy täältä ja viljelypalstasta täältä

4 kommenttia:

  1. Meillä on ollut tapana syödä kaikki heti! Hahaa.. ;) Viime vuonna pakastin myös ruohosipulit samaan tyyliin kuin sinä ja yllätyin siitä miten hyvin maku säilyi! Tänä vuonna pakkaseen olemme poimineet PALJON mustikkaa ja villivadelmaa, sekä ostaneet ihan kaupasta mansikkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo yllättävän hyvin säilyy :) Me käytiin eilen poikien kanssa keräämässä vadelmia ja mustikoita mutta ei ne riittänyt edes piirakkaan kun syötiin heti kaikki :D Piti hakea kaupasta piirakkaan marjat :D

      Poista

Kiitos kommentista ♥