maanantai 13. huhtikuuta 2015

Seurapiirihai vai ujopiimä?


Meidän Aku on kaikkea muuta kuin ujo. Se harrastaa sujuvaa small talkia lähes kenen tahansa kanssa ja jokainen vastaantulija saa iloisen "moi" tai "hei". Usein huomaa kuinka joku aidosti ilahtuu, toiset ei sano mitään ja jotkut vaan katsoo mun päälle että tunnetaanko me jostain. Mä vaan hymyilen ja joskus myös moikkaan. Usein lapset ei vastaa mitään. Joskun puistossakin käy niin että Aku menee höpöttelemään ja toinen lapsi vaan katsoo ihmeissään. Aku ei siitä hämmenny vaan saattaa tokaista "se ei varmaan puhu suomea, va heeddä dy?" Meidän naapuri kutsuikin Akua "takapihan radioksi" viime kesänä, loistavaa  :) Joskus Akullakin on tietysti hiljaisempi päivä mutta harvemmin..

Oon kyllä vaan tyytyväinen että ei ujostele, toivon että säilyttää ton asenteen ja voishan siitä ehkä itsekkin jotain oppia? 

Mä olin lapsena tuskallisen ujo, arka ja jopa pelokas. Turvasin isosiskoon kaikessa. Meillä on siskon kanssa pieni ikäero ja kuljettiin paljon yhdessä. Kotona tietenkin olin iloinen ja vilkas lapsi mutta vieraat ihmiset ja uudet tilanteet tuntui hirveen pelottavilta. Yläasteella me vähän erkaannuttiin hetkeksi, mikä olikin loppujen lopuksi hyvä koska sitten mun täytyi ihan jopa puhua ihmisille itse. Meillä oli iso ja tiivis kaveriporukka ja siitä varmaan sain sitten itsevarmuuttakin. Kukaan joka muhun on tutustunut aikuisena ei varmaankaan kuvailisi mua ujoksi mutta sielä se ujo vielä asuu jossain pinnan alla, oon vaan oppinut "käsittelemään" sitä. 

Omien kokemuksien takia varmaan oonkin niin iloinen Akun sosiaalisuudesta ja avoimuudesta. Mä oon kova puhumaan ja sanonkin joskus että se johtuu siitä kun olin niin kauan hiljaa. Että anteeks vaan kaikille jotka oon höpöttäny väsyksiin ;)

2,5vee pikku-minä herkuttelee lempijätsillä jeppiksellä.




1 kommentti:

  1. Niinpä , sinä olit vieraiden seurassa ujo lapsena ja nyt oot tuommonen höpöttäjä :)
    Mutta onhan sitä vaikea uskoa, että niin olin minäkin. Ihan tosi ujo lapsena ja jännitin kaikkea, en uskaltanut avata suutani vieraiden aikuisten aikana. Minä aloin olla rohkeempi ja opin pitämään puoliani vasta kun minusta tuli äiti :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ♥